School met een eigen verhaal

published on:

Het vernieuwde Avicenna College in Rotterdam is inmiddels volledig in gebruik. Het schoolgebouw voor voortgezet islamitisch onderwijs voor mavo/havo/vwo is een school met een eigen verhaal.

Renovatie en transformatie
Het Avicenna College is grondig gerenoveerd, getransformeerd en uitgebreid met een tweede gymzaal en enkele nieuwe onderwijsruimten. De hoofdopzet van het gebouw heeft veel overeenkomsten met een Alhambra, een Moors paleis; de patio, de rondgang en de excentrische entree. Thema’s die een belangrijke rol spelen bij het ontwerp. Deze paralellen zijn in de renovatie behouden en versterkt.

Arabische invloeden
De rondgang op de begane grond heeft een duidelijke routing, ondersteund door 8-puntige sterren ter hoogte van de belangrijke plekken. Op de vloer van de aula staat een afbeelding van de Rotterdamse Maas. Foto’s van diverse Arabische landen decoreren het plafond. In het hele ontwerp van RoosRos Architecten zijn arabeske elementen gecombineerd met de bestaande architectuur zoals het schoonmetselwerk en originele plastieken. De debatruimte heeft een levensechte foto van het plafond van de Sheikh Lotfollah moskee. In de entree is de originele trap behouden.

Daglicht
Louvres met Andalusische en Ottomaanse patronen trekken de ingezette lijn in het interieur ook door naar het exterieur. Zij dragen bij aan de veiligheid rond de openingen in de gevel én functioneren als zonwering voor een prettig binnenklimaat. Overdag valt het daglicht door de patronen heen naar binnen, ’s avonds zorgt de verlichting voor een schitterend lichtspel aan de buitenzijde. Vanaf de drukke Vaanweg is de gymzaal een echte eyecatcher. De gesloten gevels zijn voorzien van beplating waarin grafische patronen zijn gefreesd.

Constructief
Om het gebouw bruikbaar te maken zijn diverse dragende wanden vervangen door portaalconstructies. Daarnaast is er een totaal nieuwe installatie in het gebouw gerealiseerd. Hiervoor waren diverse schachten en sparingen door de bestaande constructie noodzakelijk. In nauw overleg met SWINN zijn deze op de constructief verantwoorde posities terechtgekomen.

De uitbreiding omvat een tweede gymzaal, acht leslokalen op de eerste verdieping en ook de aula is vergroot. Aan de hand van bestaande tekeningen is eerst de restcapaciteit van de bestaande constructie bepaald. Vervolgens zijn met lichte (staal)constructies de toevoegingen geconstrueerd.