Operatie ‘Corendon Mission-747’ in volle gang
De operatie ‘Corendon Mission-747’ is in volle gang. De Boeing 747 maakt zijn laatste reis van Schiphol Airport naar de tuin van het Corendon Village Hotel Amsterdam.
Dinsdagavond was het startschot en reed het toestel op een gigantische zelfrijdende trailer van de hangar naar de Sloterweg. Deze nacht is het meest spectaculaire gedeelte: de Boeing steekt majestueus de A9 over naar het hotel.
Constructieadvies Boeing-platform en Village Hotel
'Dit is het sluitstuk van het Corendon project waar ik als projectleider bij betrokken was.' vertelt Bert Offringa. Voor het platform hebben wij ons deskundige advies uitgebracht met het oog op met name het gewicht van 170 ton en de grond. Wij hebben zowel de poeren en de paalfundering, waar het vliegtuig op komt te staan, als ook de uiteindelijke fixatie van de wielstellen op de poeren ontworpen en uitgewerkt.
Dit nadat wij onze constructieadvieswerkzaamheden voor de totale transformatie van het Corendon Village Hotel hadden afgerond.
Betrokkenheid
‘Super gaaf om hierbij aanwezig te kunnen zijn!’ beamen ook collega’s Martin, Erik en Petra. Elk project beschouwen we als ‘ons’ project en we vinden deze missie net zo bijzonder als onze opdrachtgever. Daarom zijn wij er vannacht ook bij.
Definitieve plaatsing op 5 sokkels
‘Als constructeur van het project ben ik ook nauw betrokken bij het ontwerp van de vijf sokkels en de stalen schoenen' vertelt Martin Snel.* ‘En zondagochtend is Bert aanwezig wanneer de sokkels definitief worden geplaatst en de Boeing op de sokkels wordt gemonteerd.’
- De Boeing wordt bij de wielassen van de 5 landingsgestellen ondersteund door nauwkeurig op maat gemaakte stalen schoenen. Door de beperkte ruimte op de assen, in combinatie met een hoge belasting, zijn hier stalen platen voor gebruikt met een dikte tot wel 60mm. De stalen schoenen zijn met boutverbindingen op de stalen sokkels bevestigd.
Maatvoering
Mocht er bij het plaatsen nog een kleine afwijking in de maatvoering naar voren komen, dan kan dit opgevangen worden in de verbinding tussen de stalen schoenen en de sokkels. Door de aanwezige windbelasting kan het voorkomen dat de Boeing omhoog wil. Om dit te verhinderen zijn er stalen beugels aangebracht die over de assen heen vallen en geborgd zijn aan de stalen schoenen.