Project

Woongebouw De Ananas

Aan de Ananasweg komt een nieuw gebouw van 65.500 m² met 375 appartementen, 330 parkeerplaatsen en een daktuin van ca. 3.000 m² op de 2e etage.

Locatie:
Leiden
Opdrachtgever:
De Raad Bouw - Katwijk
Architect:
Van Egmond Totaal Architectuur - Noordwijk

Projectinformatie

‘Appartementen Lammenschans worden efficiënt en snel gebouwd’

Het stadsbestuur van Leiden heeft toestemming gegeven voor de bouw van 375 appartementen nabij station Lammenschans. De nieuwbouw wordt gerealiseerd in opdracht van ontwikkelaar De Raad Bouwontwikkeling en maakt onderdeel uit van een grootschalige transformatie van de Lammenschans-driehoek van industrie- naar woongebied. Het ontwerp is in handen van Van Egmond Architecten. De Raad Bouw tekende voor de bouwkundige werkzaamheden, terwijl SWINN verantwoordelijk is voor het opzetten en uitwerken van de hoofddraagconstructie.

De nieuwbouw omvat woontorens tussen de 38 en 59 meter hoog, die rond een binnentuin worden gebouwd. “Samen met De Raad Bouw hebben wij gezocht naar de meest efficiënte bouwwijze. Hierbij ging de voorkeur uit naar tunnelbouw”, vertelt Bert Offringa, Projectleider bij SWINN. “We hebben de juiste beukmaten voor de woningen bepaald en op het tunnelsysteem afgestemd. Er is gekozen voor vaste stramienmaten van 5,4 en 7,2 meter, zodat het aantal tunnelmaten beperkt blijft en er snel en efficiënt gebouwd kan worden.”

Wanden en vloeren in beton

De wanden en vloeren voor de woontorens worden uitgevoerd in beton. Een bewuste keuze, volgens Offringa, omdat de massa van het beton het geluid tussen de appartementen onderling binnen de normen houdt. “In dit project worden betonwanden van 250 mm toegepast. Voor de vloeren is gekozen voor een dikte van 260 mm, waarin alle leidingwerk worden ingestort. In verband met de geluidseisen wordt bovenop de vloeren een zwevende dekvloer aangebracht.”

Vanwege de ligging aan het spoor worden tevens specifieke eisen gesteld aan de heisystemen, vertelt hij. “In overleg met ProRail en een grondmechanisch adviesbureau onderzoeken wij de meest geschikte oplossingen. Komend najaar worden de bestaande gebouwen op het terrein gesloopt, waarna we het grondonderzoek, funderings- en hei-advies kunnen afronden. De bouw start in het eerste kwartaal van 2020 en wordt in fases uitgevoerd. De omgevingsvergunning is inmiddels aangevraagd.”

Esthetische uitdagingen

Behalve de ligging zorgt ook het esthetische ontwerp voor uitdagingen, vertelt Offringa. “Van Egmond Architecten heeft balkons en een specifiek gevelsysteem in zijn ontwerp opgenomen, die door de hoofddraagconstructie moeten worden opgevangen. Daarnaast zijn op het gemeenschappelijke dakniveau vier eenlaagse rooftopappartementen van 200 m² ontworpen. Deze appartementen hebben een eigen architectuur en worden middels een verhoogde staalconstructie op het gebouw geplaatst. Op het middenterrein wordt een tweelaagse parkeergarage voorzien, waarvoor wij een prefabsysteem met balken, kolommen en kanaalplaatvloeren hebben uitgewerkt. Het bovenste niveau zal worden ingericht als daktuin.”

Het complete ontwerp is uitgewerkt in BIM, waarbij SWINN zeer nauw heeft samengewerkt met de architect en aannemer. Regelmatig zijn clashcontroles uitgevoerd, waarmee clashes en faalkosten tijdens de uitvoering tot een minimum worden beperkt.