Van kantoorpand naar appartementengebouw
In de transformatie van gebouwen is enorm veel mogelijk, mits op basis van de originele berekeningen, tekeningen en fundatiegegevens een compleet en betrouwbaar beeld van de constructie gevormd kan worden. Dat hebben wij opnieuw bewezen bij de transformatie van het voormalige UWV-kantoor in Den Haag tot een hoogwaardig en duurzaam appartementencomplex.
“Voorafgaand aan de koop hebben wij een kort vooronderzoek gedaan naar de technische mogelijkheden van de gebouwblokken”, vertelt Erik Verweij, projectleider bij SWINN. “Vervolgens hebben wij in opdracht van Amvest Development Real Estate het onderzoek verder uitgediept.
We hebben berekend of de (deels overkapte) technische ruimtes op de bovenste verdiepingen verwijderd konden worden, om plaats te maken voor twee nieuwe woonlagen. Daarbij hebben we nadrukkelijk rekening gehouden met de nieuwste normen én het Programma van Eisen van onze opdrachtgever. Amvest wilde geen lichtgewicht constructies maar solide gebouwen met stevige, liefst betonnen vloeren. Dit was om meerdere redenen goed haalbaar.
Allereerst bleek het voormalig UWV-kantoor, bestaande uit drie bouwblokken uit de jaren ’70, ontworpen te zijn met voldoende reservecapaciteit in de constructie. Daarnaast lagen de vloerbelastingen van de kantoorfuncties wat hoger dan de huidige woningbouwbelastingen. Bovendien heeft het gebouw zich al bewezen, waardoor de constructieve normen ruimte bieden om wat meer capaciteit aan de constructie toe te kennen.” SWINN heeft alle neutrale zones in de verdiepingsvloeren in kaart gebracht, zodat bijvoorbeeld sparingen voor de ventilatiekanalen gemaakt konden worden. Voor de overige sparingen zijn alle vloeren gecontroleerd. Waar nodig is de constructie hersteld en verstevigd met lijmwapening.
Gebruik van bestaande draagstructuur
In het ontwerp van PBV Architects en Klunder Architecten zijn de gevels van de gebouwblokken tot op het casco gestript en opnieuw opgebouwd. “De onderste laag met metselwerk kaders wordt opgevangen door de bestaande draagstructuur, met lokaal een constructieve aanvulling”, aldus Verweij. “Daarboven is gekozen voor gevelbeplating, waarmee gewicht wordt bespaard.”
Aanvankelijk waren alle gebouwblokken verbonden middels een kantoorbrug op de 2e en 3e verdieping. “Tussen de gebouwblokken 1 en 2 is deze verbinding verwijderd. De verbinding tussen de blokken 2 en 3 is juist uitgebreid, door op de begane grond en eerste verdieping appartementen toe te voegen. Hierdoor is een U-vormig woonblok ontstaan.
Extra stalen opvangconstructie onder het parkeerkelderdek
Alle gebouwgevels zijn voorzien van balkons, die helaas niet ondersteund konden worden door de vloerranden. In plaats hiervan zijn de balkons zelfdragend uitgevoerd. Alle balkons hebben een directe afdracht naar het parkeerkelderdek of zijn opgehangen aan de nieuwe bouwlaag. Onder het parkeerkelderdek is een stalen opvangconstructie toegevoegd, die de belastingen verder afdraagt naar de bestaande constructie.”